معرفی دستگاه ها

راهنمای خرید میکروسکوپ بیولوژی kren آلمان

راهنمای خرید میکروسکوپ KERN

میکروسکوپ ابزاری برای بزرگنمایی و مطالعه نمونه های کوچک می باشد که اکثر زیست شناسان برای مشاهده و مطالعه  ارگانیسم های زنده از آن استفاده می کنند. عملکرد میکروسکوپ فقط به بزرگنمایی محدود نمی شود ؛ بلکه برای نشان دادن جزییات دقیقتر نمونه نیز شناخته می شود ؛ امروزه از میکروسکوپ ها در صنایع الکترونیک هم استفاده میشود که به میکروسکوپ دیجیتال معروف است.

انواع میکروسکوپ :

میکروسکوپ نوری یکی از انواع میکروسکوپ است که از نور مرئی و سیستمی متشکل از چند لنز برای بزرگنمایی اجسام، موجودات و ساختار موادی که با چشم غیر مسلح قابل بررسی نیستند، کاربرد دارد. میکروسکوپ‌ها در اندازه‌ها، سبک‌ها و انواع مختلفی وجود دارند تا با تمام کاربردهایی که ما برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم، مطابقت داشته باشند. بسته به آنچه که مشاهده می شود و به چه دلیلی، فناوری های مختلف، سطوح کیفیت، مشاهده نتایج و تنظیمات فیزیکی مختلف مورد نیاز است.

میکروسکوپobl137

اجزای تشکیل دهنده میکروسکوپ نوری

ساختار اصلی میکروسکوپ شامل عدسی چشمی و عدسی شیئ، دسته یا بدنه، صفحه چرخان، صفحه میکروسکوپ، دیافراگم، منبع نور، گیره‌های صفحه، پیچ ماکرومتری، پیچ میکرومتری و پایه است.

انواع میکروسکوپ

زمینه روشن  Bright Field Microscopy :

در این میکروسکوپ ساده‌ترین تکنیک برای به نمایش گزاشتن نمونه می باشد. در این نوع میکروسکوپ ، نور از زیر به نمونه می تابد و تصویر آن از بالا مشاهده می‌شود. در تصاویر حاصل از این نوع میکروسکوپ ، زمینه دارای نور سفید است و نواحی متراکم نمونه تیره دیده می‌شود.

زمینه تاریک    Dark Fieid Microscopy

در این نوع میکروسکوپ نور از منبع نوری فقط به کناره‌های نمونه برخورد می‌کند، به همین دلیل نمونه به صورت روشن در زمینه تاریکی قابل مشاهده است و قدرت تفکیک این نوع میکروسکوپ از میکروسکوپ زمینه روشن بیشتر است و با استفاده از میکروسکوپ زمینه تاریک جزئیاتی بیشتری از نمونه قابل مشاهده می‌شود.

فلورسانس  Microscopy Fluorescence 

نوع دیگری از میکروسکوپ ، نوع فلورسانس است که برای تصویربرداری از نمونه‌‌هایی که فلورسانس دارند (یک طول موج نور را جذب می‌کند و طول موج دیگری را از خود ساطع می‌کنند) استفاده می‌شود.

از منبع نور این میکروسکوپ با یک طول موج مشخص برای تحریک مولکول‌‌های فلورسنت موجود در نمونه استفاده می‌شود و نوری با طول موج بلند‌تر که از نمونه ساطع می‌شود، جمع‌آوری شده و برای شکل‌گیری تصویر نمونه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد، بخشی از سلول یا بافتی که می‌خواهیم آن را مورد بررسی قرار دهیم، طبیعتاً فلورسنت نیست، از این رو، باید قبل از شروع کار با میکروسکوپ، نمونه را با یک رنگ یا برچسب فلورسنت نشان‌دار کنیم. رنگ‌های فلورسانسی نظیر رودامین و فلورسئین اغلب برای رنگ‌آمیزی سلول‌ها و اجزای داخلی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فاز کنتراست    Phase Contrast Microscop

یک نوع میکروسکوپ نوری است که تغییر فازها را در نور منتقل شده از طریق یک نمونه شفاف به تغییرات روشنایی در تصویر تبدیل می‌کند. تغییر فازها نامرئی هستند، اما وقتی به عنوان تغییرات روشنایی نشان داده ‌شوند، قابل مشاهده هستند. با استفاده از این تکنیک، کنتراست در نمونه‌های رنگ آمیزی نشده زیاد می‌شود، از این رو استفاده از میکروسکوپ فاز کنتراست برای مطالعه سلول‌های زنده و رنگ ‌آمیزی نشده بسیار مناسب است

ماورا بنفش  Ultra Violet    Microscopy     

همان طور که از نام این میکروسکوپ مشخص است، در این نوع میکروسکوپ از نور ماروا بنفش به جای منبع نور مرئی استفاده می‌شود و به دلیل طول موج کوتاه و پر قدرت نور قدرت تفکیک بالایی دارند. از طرفی دیگر به دلیل مضر بودن این نور برای چشم، اغلب بعد از تصویربرداری از نمونه، تصاویر حاصل مشاهده می‌شود و در حین تصویربرداری کاربر به صورت مستقیم به آن‌ها نگاه نمی‌کند

چگونگی عملکرد در میکروسکوپ‌های نوری

طرز کار در میکروسکوپ‌های نوری بسیار ساده است. این میکروسکوپ‌ها نور مرئی را از درون نمونه عبور می‌دهند و بعد از شکست نور توسط لنز، کاربر می‌تواند تصویری چندین برابر بزرگتر از اندازه واقعی نمونه را مشاهده کند.

میکروسکوپ تک رنگ: این میکروسکوپ می تواند تصویر نمونه را تا 300 برابر بزرگنمایی کند. به  این دسته از میکروسکوپ‌ها، بیشتر از یک لنز وصل نمی شود

می‌تواند ذرات را چیزی در حدود 300 برابر بزرگنمایی ‌کند. این به این معناست که اگر اندازه ذره‌ای را 1 میلی‌متر در نظر بگیریم، تصویری که توسط میکروسکوپ می‌بینیم 300 میلی‌متر است.

قدرت وضوح میکروسکوپ‌های نوری ساده یا تک لنز کمتر از 1 میکرومتر ( هر یک میکرومتر برابر با یک میلیونم متر است) است. پس نباید توقع بزرگنمایی و وضوح تصویر شگفت انگیزی را از این ابزار داشته باشیم. میکروسکوپ ترکیبی: این میکروسکوپ می تواند تصویر یک نمونه را تا 2000 بار تقویت می کند. همچنین میکروسکوپ‌های نوری مرکب توانایی اتصال چندین لنز را به صورت همزمان دارند و همین ویژگی این قابلیت را به آنها می‌دهد که اجسام را تا 2000 برابر بیشتر از اندازه واقعیشان بزرگنمایی کنند. وضوح تصویر و تفکیک ‌پذیری این ابزار در حدود 0.2 میکرومتر است. از این نوع میکروسکوپ‌ها در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شود

موارد استفاده از میکروسکوپ‌ها:

  • آزمایشگاه­های پاتوبیولوژی و طبی
  • تحقیقات زیستی برای مطالعات زیست جانوری و گیاهی
  • در مطالعات زمین شناسی و بررسی فسیل و سنگ و …
  • مطالعه فلزات و مواد
  • الکترونیک جهت تعمیر بردهای الکترونیکی
  • جهت آموزش در مدارس

نتیجه گیری :

در پایان میتوان گفت که ، تقسیم‌ بندی میکروسکوپ‌های نوری به دو دسته ساده و مرکب، جنبه عمومی داشته و تقسیم‌بندی اصلی بسیار فراتر از این موارد است. دراین بخش به بررسی نمونه ی با کیفیت میکروسکوپ نوری دو چشمی برند kern  آلمان میتوان پرداخت که دارای لنز های Eplan   هستش و دارای 4 لنز: 100X-40X-10X-4X ، لنز چشمی با بزرگنمایی: 20 mm ، دارای لامپ LED . است شرکت آرنا ژن تجهیز با سابقه ی ده سال فروش در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی میتوان در خرید این محصول به خریداران محترم کمک کنند و همچنین لیست مشتری های که از این محصول خرید کردند هم در اختیار خریدار های عزیز قرار میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *