معرفی دستگاه ها

راهنمای خرید سمپلر آزمایشگاهی و انواع آن

سمپلر

سمپلر از پرکاربردترین ابزارهای موجود در آزمایشگاه می باشد که وظیفه آن برداشت و جابجایی حجم معینی از محلول ها و مایعات است.  نام دیگر این دستگاه میکروپیپت می باشد. سمپلرها یا میکروپیپت در انواع و حجم های مختلف موجود می باشد.

سمپلرها معمولا در نوع مکانیکی هستند یعنی کار با آنها (برداشت و تخلیه مایع) از طریق فشار دست کاربر می باشد. اما نوع الکتریکی آنخا هم موجود است که برای کارهای بسیار دقیق و حساس پیشنهاد می شود که این مدل می تواند شارژی  باشد و یا به وسیله باطری کار می کند. در این مقاله قصد داریم با انواع سمپلر ها و نحوه خرید آن بپردازیم.

انواع دسته بندی های سمپلرها

سمپلر می توان از جهات متفاوتی دسته بندی کرد، یکی از این دسته بندی ها سمپلر ثابت و سمپلر متغیر است.

سمپلر ثابت حجم معین دارد و کاربر توانایی تنظیم مقدار مکش محلول را ندارد اما در مورد سمپلر های متغییر اساس کار تفاوت دارد بدین صورت که کاربر می تواند حجم مختلفی (بسته به نوع سمپلر و حجم متغییر آن) را جابجا کند.

حجم های معین شده برای سمپلر بسته به برندهای آن دارد که معمولا از حجم 0.1 تا 10000میکرولیتر می باشد.

روش دیگر دسته بندی سمپلر ها شامل سمپلر های چند کانال و تک کانال می باشد. با استفاده از سمپلر های چند کاناله به راحتی می توان 96،384،1536 خانه از چاهک های پلیت های آزمایشگاهی را که حاوی نمونه هایی برای بررسی آنزیم ها یا آنتی بیوتیک هاست را پر کرد.

کاربرد سمپلر چند کاناله برای تکنیک هایی لازم است که به طور همزمان تعداد زیادی مایع یا محلول انتقال داد.

لازم است بدانیم یک سمپلر می تواند ثابت و تک کانال یا چند کانال و یا متغیر تک کانال و یا چند کانال باشد.

در شکل پایین تصاویر سمپارهای تک کانااله و چند کاناله را مشاهده می فرمایید.

سمپلر چند کاناله

کاربرد سمپلرها

سمپلر تقریبا در تمامی آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد از آزمایشگاه های پزشکی و بیوتکنولوژی گرفته تا آزمایشگاه شیمی و نفت و پتروشیمی و انواع صنایع . به همین دلیل می توان آن را جز پرکاربردترین وسایل آزمایشگاهی دانست.

کالیبره کردن سمپلر

تمام فعالیت هایی که در آزمایشگاه انجام می گیرد به دلیل این است که منجر به نتایج به صورت کیفی و کیفی باشد. برای اینکه نتایج قابل اطمینان باشد باید خطاها تا حد ممکن کاهش یابد. عمده خطاهایی که در نتایج دیده می شود مربوط به خطاهای کاربران و دستگاه ها است که بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند به عنوان مثال با کالیبره نگه داشتن دستگاه ها می توان این خطاها را به شکل قابل توجهی کم کرد.  کالیبراسیون درست سمپلرها از طریق بررسی صحت و عملکرد آنها در برداشت حجم مورد نظر صورت می گیرد. پیشنهاد می شود برای بررسی صحت و دقت عملکرد سمپلر ها 3 الی 5بار در سال مورد کالیبراسیون قرار گیرند.

اجزای تشکیل دهنده سمپلر اعم از

  • پیستون( (Pluger: این بخش به منظور برداشت و تخلیه مایع به کار می رود. ، با فشردن آن به سمت پایین مایع تخلیه شده و با بالا آمدن پیستون مایع برداشته می‌شود. این پیستون برای فشردن دارای دو مرحله است که مرحله اول برای برداشت و مرحله دوم برای تخلیه فشرده می‌شود.
  • دکمه خارج کننده (Tip Ejector)

این دکمه  به منظور خارج کردن و به اصطلاح اوت کردن سرسمپلر از آن، به کار می رود.

  • تنظیم کننده حجم (Volume Adjactment)

این قسمت در سمپلر  نوع متغیر وجود داردبدین صورت که با استفاده از یک پیچ تنظیم کننده، حجمی از محلول که می‌خواهیم برداریم را انتخاب و تنظیم می‌کنیم.

  • بدنه پیپت (Pipette Body)

این بخش  با ایجا خلا در لوله‌های درون آن، حجم مشخصی از مایعات جابجا می‌شود.

  • نمایشگر حجم (Volume Disply)

با تنظیم پیچ تنظیم حجم ، در قسمت پایین‌تر از پیچ می‌توان بر روی صفحه‌ای میزان حجم تنظیم شده را مشاهده کرد.

  • انتهای سمپلر یا سر سمپلر (Pipette Head)

بخش انتهایی دستگاه است که تیپ یا سرسمپلر بر روی آن قرار می گیرد.

عملکرد سمپلر

اگر بخواهیم وارد مبحث خطا ی آزمایش شویم در این دستگاه معمولا خطا کاربر و خطا دستگاه هر دو می تواند جواب نادرست آزمایش موثر باشد لذا علاوه بر دقت کاربر کالیبره بودن دستگاه بسیار حائز اهمیت است. لذا کالیبره کردن هر دو ماه سمپلر حتما باید مورد توجه قرار گیرد لازم به ذکر است این کار در بخش فنی شرکت آرنا ژن انجام می شود.

خرید سمپلر آزمایشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *