معرفی دستگاه ها

انواع میکروسکوپ های آزمایشگاهی و کاربرد آنها

میکروسکوپ فلئورسنت

 

میکروسکوپ فلورسانت به هر نوع میکروسکوپی اطلاق می شود که از فلورسانس استفاه می کند.

میکروسکوپ های فلورسنت با استفاده از فیلتر، نور تک رنگ با طول موج خاصی را می توانند ایجاد کنند. این نور به نمونه برخورد کرده و باعث برانگیختگی رنگ فلورسنت در نمونه می شود. نور گسیل شده از نمونه توسط یک فیلتر دیگر جدا شده و به چشم ما می رسد.هنگام انتخاب رنگ های فلورسنت باید به این نکته توجه کرد که میکروسکوپ مورد نظر فیلترهای متناسب با رنگ را داشته باشد.

میکروسکوپ اینورت

میکروسکوپ اینورت یا وارونه دارای قابلیت فازكنتراست و نصب دوربین عكاسی و فیلمبرداری است و در بررسی نحوه حركت، تولید مثل، شناسایی، شمارش زئو و فیتوپلانكتون ها و سایر میكروارگانیسم ها استفاده می شود.

 صفحه نمونه در میکروسکوپ اینورت همواره ثابت است و فوکوس آن با تنظیم عدسی ها به وسیله حرکت دادن عدسی های شیئی در امتداد محور عمودی انجام می شود تا عدسی ها به نمونه نزدیک یا دور شوند. مکانیسم فوکوس توسط دو پیچ متحد المرکز انجام می شود تا تنظیم راحت و درست باشد. بسته به اندازه میکروسکوپ 4 تا 6 عدد عدسی شیئی با بزرگ نمایی های متفاوت در محور گردان تعبیه می شود.

میکروسکوپ اینورت فلورسنت

 

میکروسکوپ اینورت یا وارونه 

 

میکروسکوپ فلورسانس تقریباً مشابه میکروسکوپ نوری معمولی با ویژگی های اضافه شده برای افزایش قابلیت های آن است.

میکروسکوپ معمولی از نور مرئی (400-700 نانومتر) برای نورپردازی و تولید یک تصویر بزرگ از نمونه استفاده می کند. از طرف دیگر، یک میکروسکوپ فلورسانس از یک منبع نوری با شدت بسیار بالاتر استفاده می کند که یک نوع فلورسنت را در نمونه مورد نظر تحریک می کند. این گونه فلورسنت به نوبه خود نور انرژی کمتری با طول موج طولانی تر ساطع می کند که به جای منبع نور اصلی، تصویر بزرگ شده را تولید می کند.

کاربرد میکروسکوپ اینورت فلورسنت

این میکروسکوپ ها اغلب برای موارد زیر بکار می رود:

  • تصویربرداری از اجزای ساختاری نمونه های کوچک، مانند سلول ها
  • انجام مطالعه بر روی زنده بودن جمعیت سلول ها زنده هستند یا از بین رفته اند
  • تصویربرداری از ماده ژنتیکی درون سلول DNA و RNA
  • مشاهده سلول های خاص در یک جمعیت بیشتر با تکنیک هایی مانند FISH

استریو میکروسکوپ یا لوپ

 نوعی میکروسکوپ نوری است که به کاربر امکان دیدن نمای سه بعدی از یک نمونه را می دهد. در غیر این صورت به عنوان میکروسکوپ تشریح یا  میکروسکوپ لوپ شناخته می شود، میکروسکوپ استریو با میکروسکوپ نور مرکب با داشتن عدسی های عینی و چشمی مجزا متفاوت است. این منجر به دو مسیر نوری مجزا برای هر چشم می شود. تصاویر سه بعدی توسط نماهای زاویه دار مختلف برای چشم چپ و راست تولید می شود.

میکروسکوپ‌های استریو در مقایسه با نور عبوری که توسط میکروسکوپ‌های نور مرکب استفاده می‌شود، از نور منعکس شده از جسم مورد مطالعه استفاده می‌کنند. دامنه بزرگنمایی از 7.5 تا 75 برابر است. اجسام مات، ضخیم و جامد برای مطالعه با این ابزار ایده آل هستند.

استریو میکروسکوپ 

موارد استفاده از میکروسکوپ های استریو

میکروسکوپ های استریو با توجه به قابلیت مشاهده سازه های سه بعدی می توانند در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. یک فردی که با میکروسکوپ لوپ کار می کند علاوه بر دیدن جشم مورد نظر همزمان بر روی آ« می تواند کار کند

کاربرد های استریو میکروسکوپ

کاربردهای زیادی از استریو میکروسکوپ در طیف متنوعی از صنایع وجود دارد. برخی از کاربردها عبارتند از:

جراحی – میکروسکوپ عامل، نوعی از میکروسکوپ استریو است که در حین جراحی میکروسکوپی در بسیاری از بیمارستان ها استفاده می شود.


دیرینه شناسی – دیرینه شناسان هنگام تمیز کردن و تجزیه و تحلیل فسیل ها از استریو میکروسکوپ استفاده می کنند.
تحقیقات بیولوژیکی – استریو میکروسکوپ توسط زیست‌شناسان برای کمک به تشریح استفاده می‌شوند.
حشره شناسی – در مطالعه حشرات بدون نیاز به تشریح آنها استفاده می شود.


گیاه شناسی – گیاه شناسان گل ها و سایر ساختارهای گیاهی را با استفاده از میکروسکوپ استریو مطالعه می کنند
تکنسین های تعمیر – هنگام تعمیر بردهای مدار مانند تعمیر برد موبایل ، کامپیوتر و ماینر ( استخراج بیت کوین ) از استریو میکروسکوپ ) لوپ ( استفاده می کنند

میکروسکوپ فاز کنتراست

مزیت میکروسکوپ فاز کنتراست در این است که می‌توانیم با آن سلول‌های زنده را با جزئیات بیشتر مشاهده کنیم. میکروسکوپ فاز کنتراست برای اشیا به خصوص اشیای شفاف ساخته شده است. اشیای شفاف، در بیشتر موارد از نظر نوری چگال‎تر از محیط اطراف هستند و بنابراین مقاومت بیشتری در برابر نور ایجاد می‎کنند. بنابراین نور کند می‎شود، که منجر به تغییر فاز هنگام خروج مجدد از جسم می‎شود.

در میكروسكوپ اختلاف فاز نور حاصله از منبع نوری به انوار مختلف شكسته شده و شكسته نشده تقسیم می‌شود این كار توسط دیافراگم مخصوص این میكروسكوپ انجام می‌گیرد. انواری كه می‌شكنند، به شئ یا نمونه نفوذ نمی‌كنند اما انواری كه نمی‌شكنند به شئ یا نمونه نفوذ می‌كنند در نتیجه بین نمونه و محیط اطراف آن اختلاف به‌وجود می‌آید و نمونه به صورت شفاف دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *