معرفی دستگاه ها

آون یا فور آزمایشگاهی– انواع فور آزمایشگاهی و طرز کار با آن

فور یا آون آزمایشگاهی

آون یا فور آزمایشگاهی -انواع و طرز کار با آن

دستگاه آون که با نام فور معروف است یک دستگاه روتین آزمایشگاهی است که در بسیاری از آزمایشگاه های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. کار این دستگاه بدین صورت است که با ایجاد حرارت بالا باعث خشک  و استریل کردن انواع ظروف، تجهیزات و ابزارهای مصرفی که از جنس فلز یا شیشه  می شود.  این دستگاه علاوه بر استفاده در آزمایشگاه ها، در اتاق عمل، مطب های دندانپزشکی، مراکز جراحی های سرپایی و اتاق های استریل نیز مورد نیاز است.

فهرست مطالب

  • عملکرد دستگاه فور
  • اجزای تشکیل دهنده فور یا آون آزمایشگاهی
  • انواع آون آزمایشگاهی
  • مشخصات فنی دستگاه فور (آون) دیجیتال ساخت شرکت آرنا ژن تجهیز
  • نحوه نصب و استفاده از دستگاه
  • تولیدکننده های دستگاه فور

عملکرد دستگاه فور  

آون این قابلیت را دارد که تا دمای 300 درجه الی 350 درجه سانتی گراد بالا رود (البته این دما تا 600درجه نیز قابل افزایش است) و دمای بالا باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها و میکروب زدایی می شود.  به عبارتی دیگر این روش استریل یک روش دمایی است. لازم است بدانیم یک دستگاه مرغوب دستگاهی است که دمای داخل دستگاه در همه ی قسمت ها یکی باشد. دما از طریق المنت دمایی تولید شده و محفظه را داغ می کند. اینکه چه نوع المنتی در دستگاه استفاده شده (کیفیت المنت) و طریقه نصب المنت (تخصص در ساخت دستگاه) درایجاد یک محیط با دمای همگن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در هنگام خرید این کالا اطمینان از کیفیت متریال مصرفی به ویژه المنت و جنس بدنه داخلی بسیار مهم است.پ

شکل1- دستگاه فور آزمایشگاهی ساده

اجزای تشکیل دهنده فور یا آون آزمایشگاهی

محفظه داخلی:

این محفظه محلی برای قرار دادن وسایل و تجهیزات جهت استریل می باشد که به طور معمول از جنس استیل ضد زنگ و مقاوم در برابر حرارت بالا می باشد. همچنین در این محفظه سنسور دما و ترموکوپل قرار گرفته است.

المنت‌های گرم کننده:

این بخش از دستگاه در گرم کردن یا ایجاد حرارت دستگاه نقش دارد. و اغلب در مجاورت جداره خارجی فور و در تماس با آن قرار گرفته اند تا دمای داخل فور را به میزان مورد نیاز افزایش دهند. المنت اغلب از جنس سرامیک نسوز و به صورت فنری بوده که در درون یک پوشش قرار دارد.  تا از انتقال جریان الکتریکی به محفظه فور و اتصال نمودن آن جلوگیری شود. در داخل هر آون، بسته به نوع و مدل دستگاه و بسته به توان الکتریکی آن ، یک یا دو عدد المنت موجود است.

عایق‌های حرارتی:

عایق حرارتی از هدر رفتن انرژی حرارتی و سرد شدن سریع محفظه داخلی و همچنین از گرم شدن بیش از حد محفظه خارجی و مدارهای الکتریکی جلوگیری می کند. این عایق ها  در محیط بیرون تعبیه شده که به طور معمول از جنس پشم شیشه است.

سیستم کنترل و نمایشگر دمای درون محفظه:

بسته به کاربرد دستگاه، این دو سیستم می‌تواند به صورت جداگانه یا در یک سیستم همراه باهم قرار گیرند. سیستم نمایشگر دمای درون محفظه می‌تواند به صورت یک دماسنج عقربه‌ای، جیوه‌ای و یک برد الکتریکی به همراه سنسور حرارتی و نمایشگر دیجیتال باشد. سیستم کنترلر دما نیز برحسب نوع دستگاه می‌تواند به صورت ترموکوپل‌های فلزی، جیوه‌ای و یا سیستم‌های میکروپروسسوری مشتمل بر سنسورهای دقیق باشد؛ در این صورت سیستم نمایش و کنترل دما می‌تواند با هم ترکیب شود.

سیستم‌های حفاظتی الکتریکی و حرارتی :

این نوع سیستم بسته به نوع دستگاه به منظور حفاظت کاربران و دستگاه و محتویات آن طراحی شده است. از جمله این سیستم‌های حفاظتی شامل، فیوزهای الکتریکی برای قطع جریان در موارد اضطراری، سیستم قطع جریان در زمان بالا رفتن بیش از حد دما (به هنگام عمل نکردن سیستم کنترل دما) و … است.

انواع آون آزمایشگاهی

1-آون ساده دیجیتال: این نوع آون یک دستگاه ساده است با صفحه نمایشگر دیجیتال که میتوان کنترل دما را از آن طریق انجام داد. این نوع آون فاقد ترمومتر و دریچه تخلیه بخارات است. همچنین قابلیت کالیبراسیون ندارد.

2- آون خلاء یا وکیوم ((vacum oven: در این نوع آون به کمک ایجاد خلاء توسط یک پمپ وکیوم یک فضای خلائ ایجاد می شود و عمل استریل در خلاء با دمای بالا انجام می شود.  آون خلاء در  خشک و استریل کردن مواد با حساسیت بسیار بالا و حلال های اشتعال پذیر به صورت بسیار امن و با سرعت بالا نقش دارد. همچنین این آون از تجمع رسوب جلوگیری می کند و اغلب اوقات محفظه هایی از جنس فولاد ضد زنگ دارند تا پس از استفاده خنک باقی بمانند و هم چنین طول عمر آن ها را بالا می برد.

3- آون فن دار:  در این نوع آون، فن برای سیرکوله کردن هوای داخل دستگاه به کار می رود و همچنین فن  کمک می کند که دما در تمامی نقاط محفظه یکی باشد، معمولا در این آون فن دار المنت ها خارج از دستگاه قرار دارد و فن باعث انتقال دما به داخل محفظه نیز می شود. در ضمن آون فن دار  دارای سیستم آلارم و اتوکالیبره می باشد.

فور 55 لیتری برند memmert آلمان

مشخصات فنی دستگاه فور (آون) دیجیتال ساخت شرکت آرنا ژن تجهیز

-بدنه اصلی از جنس فولاد با رنگ الکترواستاتیک کوره ای و طراحی جدید با درب قوسی

-سیستم PID کنترل جهت کاهش مصرف انرژی با دقت ۰.۵ درجه سانتی گراد

-دارای نمایشگر LED Seven S egment

-فن سیرکولیشن جهت ثابت نگه داشتن دما در تمام نقاط دستگاه

-جنس محفظه داخلی و سینی درون دستگاه از استیل ضد زنگ می باشد.

-دو طبقه و قابلیت تنظیم فاصله طبقات

-محدوده دمایی از ۵۰ الی ۲۵۰ درجه سانتی گراد

-سیستم نرم افزاری Self calibration

-سیستم هشدار دمایی Over temperature و هشدار پایان کار

-مجهز به سیستم ایمنی ثانویه جهت جلوگیری از افزایش بی رویه دما و از بین رفتن نمونه ها

-قابل سفارش در حجم های ۵۵، ۱۲۰ و ۲۴۰

نحوه نصب و استفاده از دستگاه

برای کار با دستگاه فور لازم است دستگاه در یک سطح صاف قرار بگیرد و البته بهتر است روی پایه ای باشد که 10 سانتی متر از سطح و دیوار فاصله داشته باشد، تا انتقال دمای بالای فور باعث آسیب به این سطوح نشود. به دلیل وجود خطر اشتعال بهتر است سطوح اطراف از جنس چوب یا پلاستیک نباشد پس از روشن کردن دستگاه می توان دمای دستگاه را را با دکمه کنترل دما روی دمای مورد نظر قرار داد. البته باید توجه داشت که مدت زمان لازم است که دمای دستگاه به دمای واقعی تعین سده برسد. علاوه بر موارد گفته شده هنگام استفاده از دستگاه فور باید به نکات زیر توجه کرد:

  • هیچ گاه برای استریل ظروف شیشه ای معمولی و یا پارچه و مواد اشتعال زا(مثل ظروفی که از مشتقات نفتی ساخته شده اند) از فور استفاده نشود.
  • هنگام برداشتن تجهیزات از داخل فور حتما از انبر ، دستکش عایق و عینک محافظ همزمان استفاده شود.
  • واشر نسوز دستگاه هر روز یا قبل از هر استفاده بررسی شود.
  • درب دستگاه تا وقتی دمای دستگاه به کمتر از 50درجه نرسیده نباید باز شود
  • هرماه دستگاه کاملا تمیز شود.
  • هر 6 ماه یا 1 سال بنابر میزان استفاده دستگاه باید کالیبراسیون دمایی شود.
  • فاصله دستگاه از کلیه سطوح اطراف دستگاه حفظ شود.
  • در صورت مشاهده هر گونه اشکال در دستگاه با بخش فنی شرکت آرنا ژن تجهیز  مشاوره شود از تعمیر خودسرانه اکیدا خودداری شده و دستگاه دیگر قابل تعمیر نباشد.
  • هر چند دستگاه کامل عایق بندی می شود اما باید مراتب بود که مواد اشتعال زا وقتی دستگاه روشن است روی سقف دستگاه و یا نزدیک دستگاه قرار نگیرد.

تولید کننده های دستگاه فور

با توجه به اینکه آون یک دستگاه ضروری در تمامی آزمایشگاه های تشخیص طبی می باشد، لذا  نیاز است که نسبت به تهیه آن اقدام نمود.  شرکت آرنا ژن تجهیز با سابقه نزدیک به 10 ساله یکی از تولیدکننده های انواع فور ساده دیجیتال ، فوق هوشمند و همچنین فن دار می باشد.  مشتریان گرامی میتوانند جهت خریداری این محصول با کارشناسان فروش شرکت در ارتباط باشند.

واحد فروش:02188355821  -09331934773

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *